Umění spolupráce je pojem z oblasti současného umění. Festival Jeden svět se jím inspiroval a rozhodl se vsadit ho do celospolečenského kontextu.

Kdy: 29. březen 2017 – 4. duben 2017 od 8:30 do 21:00 hodin

Festival Jeden svět 2017

Spolupráce není samozřejmost. Je to schopnost, kterou se postupně učíme. Spolupráce se ale v poslední době stala uměním a v dnešní době ji umí jen málokdo. Spolupráce je pozitivní cesta, jak reagovat na rozdělenou společnost v krizi hodnot.

Mezinárodní festival dokumentárních filmů s tématikou lidských práv s názvem Jeden svět opět v Moravské galerii v Brně.

 

Program festivalu v Moravské galerii:

31. 3. 2017 / 18.30 h / Uměleckoprůmyslové muzeum (Husova 18, Brno)

Jmenuji se Hladový bizon / My name is Hungry Buffalo / Pavel Jurda / Česká republika / 2016 / 83 min.

„Postižený člověk v Evropě je jako indián v Americe, protože ho ostatní lidé často neberou vážně,“ říká hlavní hrdina filmu Jan alias Hladový Bizon americkým domorodcům. Od narození nevidí a bohužel postupně přichází i o sluch. To mu ale nebrání užívat si života – miluje svoji ženu, kovbojky, tramping, táborákové písně a klobásy. Za navrácení zraku se Bizon nemodlí. Za to, aby nadobro neztratil sluch, už ano. Chce si udržet možnost komunikovat se svojí ženou. Dokumentarista Pavel Jurda s laskavým humorem sleduje zamilovanou a neustále dobře naladěnou manželskou dvojici na jejich velké výpravě do Ameriky za náčelníkem kmene Navajo, který má Bizona zachránit před pádem do věčného ticha.

31. 3. 2017 / 21 h / Uměleckoprůmyslové muzeum (Husova 18, Brno)

Přesvědčení / Convictions / Tatiana Chistova / Rusko / 2016 / 63 min.

Jak snadné je v současném Rusku odmítnout vojenskou službu z důvodu protiválečného smýšlení? Ústava sice takovou volbu umožňuje, ale odvodové komise mají možnost nárok branců zamítnout. Dokument sleduje snažení čtyř mladých mužů, kteří se pokoušejí přesvědčit úřady a komise o svých pohnutkách k žádosti o civilní službu. Jeden z nich už stojí dokonce před soudem jako obviněný z vyhýbání se vojenské službě. Ze zachycených situací vystupuje obraz absurdního systému, v němž mají humanistické proslovy mladých pacifistů jen malou šanci proti nepochopení a přezíravosti úředních orgánů.

1. 4. 2017 / 18.30 h / Uměleckoprůmyslové muzeum (Husova 18, Brno)

Epidemie svobody / Epidemic of Freedom / Tereza Reichová, Hynek  Reich Štětka / Česká Republika / 2017 / 66 min.

Proč je v Česku očkování povinné, když ve většině zemí západní Evropy mají rodiče právo volby? Neočkují tu doktoři děti příliš brzy? A mají vůbec čeští rodiče o očkování dostatek informací? Dokumentaristka Tereza Reichová s manželem Hynkem Reichem Štětkou hledají odpovědi na tyto a mnohé další otázky. S narozením dcery Žofky přišly obavy o její zdraví. Mladí manželé se vyzbrojují kamerou a točí vše, co by mohlo ovlivnit jejich rozhodnutí, zda dceru očkovat, nebo ne. V diskusích s pediatry, s ministerstvem zdravotnictví, s kamarády, s babičkou malé Žofky i sami mezi sebou zjišťují, že vytvořit si na celý problém jasný a dobře podložený názor není zdaleka tak jednoduché.

1. 4. 2017 / 21 h / Uměleckoprůmyslové muzeum (Husova 18, Brno)

Díra v hlavě / A Hole in the Head / Robert Kirchhoff / Česká republika, Slovensko, Německo, Polsko, Francie, Srbsko, Chorvatsko / 2016 / 90 min.

Vepřín v Letech u Písku by byl ideálním pomníkem kolaborace a lhostejnosti, poznamenává novinář a spisovatel Markus Pape. Osobní zkušenost s lhostejností vůči genocidě Romů má ve filmu natáčeném na Slovensku, v Česku, Polsku, Francii, Německu a Chorvatsku většina postav. Mnozí z nich holocaust zažili jako malé děti a jejich zkreslené vzpomínky jim vysloužily nedůvěru či posměch. Pokračování rasismu a anticikanismu ilustruje mimo jiné fakt, jakým způsobem se současné společnosti starají o místa, kde k vyvražďování docházelo. Dokumentární esej ale dává hlavně prostor přeživším, kteří se s diváky dělí o svá nesmazatelná traumata, o své „díry v hlavě“.

2. 4. 2017 / 18.30 h / Uměleckoprůmyslové muzeum (Husova 18, Brno)

Děti online / Children online / Kateřina Hager / Česká republika / 2017 / 52 min.

Zachymu je teprve dvanáct, jeho YouTube kanál má přes sto dvacet tisíc odběratelů a nespecifikovaný počet „haterů“. Maminka to akceptuje, a dokonce s ním občas vystupuje, zato Zachyho otec je zklamaný, že po něm syn nezdědil lásku k myslivosti. Tatínek třináctiletého Oskara zase nesnáší, když přijde večer z práce a nepozná, zda je syn doma, nebo ne. Oskar je totiž zavřený v pokoji a paří počítačové hry. Starosti má i maminka Nikoly. Ta se v patnácti letech stala jednou z obětí sexuálního agresora na sociální síti. Dokument Kateřiny Hager na portrétech tří mladých hrdinů a hrdinek ukazuje, jak těžké je dospívání i výchova dětí v době, kdy se většina zábavy i hrozeb přesunula do kyberprostoru.

2. 4. 2017 / 21 h / Uměleckoprůmyslové muzeum (Husova 18, Brno)

Rozehraj své město / Gaming the Real World / Anders Eklund / Švédsko / 2016 / 72 min.

Jednou z nejúspěšnějších počítačových her poslední doby se stal Minecraft, v němž hráči staví z 3D bloků virtuální světy. Fenoménu propadl i jedenáctiletý syn švédského městského úředníka. Netrvalo dlouho a otec pochopil, že tohle „digitální Lego“ může snadno posloužit jako nástroj participativního městského plánování. Inovativní zapojení veřejnosti do rekultivace jedné švédské čtvrti neušlo pozornosti UN-Habitatu, agentuře OSN, která podporuje rozvoj společensky a ekologicky udržitelných lidských sídel. Film sleduje několik urbanistických teamů a vývojáře tří her, kteří chtějí díky jejich širokému využití demokratizovat způsob výstavby měst.

3. 4. 2017 / 18.30 h / Uměleckoprůmyslové muzeum (Husova 18, Brno)

Dobrý pošťák / Good Postman / Tonislav Hristov / Finsko, Bulharsko / 2016 / 80 min.

Malá vesnička na pomezí bulharsko-turecké hranice je branou pro uprchlíky převážně ze Sýrie. Své o tom ví zejména její nepočetní obyvatelé, které otázka běženců rozděluje. Jedni se uprchlíků bojí, zatímco druzí v nich vidí naději na znovuobnovení skomírající vesnice. Tento rozkol se také stává ústředním tématem nastávajících voleb na post starosty. Nadějným kandidátem je i tichý a obětavý pošťák Ivan, jehož přáním je zaplnit vylidněné domy syrskými rodinami. Volebním protivníkům se tento nápad nelíbí a raději vedou například kampaně za první internetový klub v obci. Film je tragikomickým obrazem svébytného pohledu na svět a jedné lidské dobroty.

3. 4. 2017 / 21 h / Uměleckoprůmyslové muzeum (Husova 18, Brno)

Kdy už ten vítr ustane / When Will This Wind Stop / Aniela Astrid Gabryel / Polsko / 2016 / 66 min.

Krymští Tataři si v průběhu dějin vytrpěli mnohé. Stalinovy čistky a násilné deportace je odsud vypudily na téměř padesát let. Po svém návratu v roce 1988 si svého kraje dlouho neužívali. Po ruské anexi v roce 2014 opět čelí represím a zvažují, zda za těchto podmínek své domovy raději neopustí. Filmaři přijímají pozvání do několika Krymsko-tatarských domácností a nechávají si vyprávět, jak hluboce se jich dané události týkají. Dokument zachycuje i detaily jejich každodenního života, do kterého patří takové naschvály, jako je třeba opětovné odstřihnutí televizního vysílání. Časté skypové hovory mezi těmi, kdo zůstali, a těmi, kdo odešli, pak dokreslují pohled na minulost i současnost obyvatel Krymu, kteří opět čekají, „až vítr ustane“.

4. 4. 2017 /  18.30 h / Uměleckoprůmyslové muzeum (Husova 18, Brno)

Výchova k válce / Teaching War / Adéla Komrzý / Česká republika / 2016 / 67 min.

Fanatický Islámský stát, terorismus, agresivní politika Ruska… Zostřující se geopolitická situace přinesla i do České republiky nové obavy o bezpečnost. Do hry se tak po dlouhé době relativního klidu a míru vrátily otázky, zda bychom se byli schopni agresi ubránit. Armáda, zbrojařský průmysl i bojůvky bývalých vojáků se začínají připravovat. Generace dnešních čtyřicátníků si z komunistického školství ještě pamatuje brannou výchovu. Díky iniciativě POKOS Ministerstva obrany se na mnohé školy tento předmět pomalu vrací ve formě ukázek a přednášek profesionálních vojáků. Co dnešní děti vědí o zbraních? Šly by bojovat za tuto zemi? Studentský dokument FAMU sleduje, jak se česká společnost připravuje na válku.

Do zbraně / Arms ready /  Barbora Chalupová /  Česká republika / 2016 / 40 min.

Proč touží obyvatelé České republiky vlastnit střelnou zbraň a jak snadno se k ní mohou dostat? Debata čtyř mladých žen nad fenoménem legálního i nelegálního ozbrojování vyústí v sázku, při níž se každá z nich pokusí získat smrtící zbraň, aniž by vlastnila zbrojní pas. Nákup na skrytém webu nebo vytištění na 3D tiskárně se ukazují jako relativně snadné cesty. V první části snímku režisérka nápaditě využívá webového grafického rozhraní, do nějž jsou zasazeny reportáže a rozhovory s lidmi, kteří mají se zbraněmi co do činění. Posléze divákům nabízí dokumentární dobrodružství, v němž se protagonistky vydávají do temných zákoutí fyzické i elektronické reality.

4. 4. 2017 / 21 h / Uměleckoprůmyslové muzeum (Husova 18, Brno)

Není úniku / Nowhere To Hide / Zaradasht Ahmed / Norsko, Švédsko / 2016 / 86 min.

Když se americká armáda v roce 2011 stáhla z Iráku, opouštěla zemi, která se po letech bojů a sektářského násilí nacházela v rozkladu. Ošetřovatel Núrí Šaríf žije ve městě Džalawla, ležícím v jedné z nejnebezpečnějších oblastí v centrálním Iráku. Od režiséra snímku dostává malou kameru. Na tuto kameru, a často i jen mobilem v následujících pěti letech natáčí příběhy lidí, kteří válku přežili. Jako citlivý pozorovatel odkrývá bezmocnost rodin poznamenaných smrtí či zmrzačením, ale i jejich vůli žít, zatímco násilí kolem neutichá. I on se tak stává součástí války, ve které i soused může být nepřítelem a před kterou není úniku.

Kde: Moravská galerie – Uměleckoprůmyslové muzeum, Husova 14, Brno

Vstupné

Vstupné na projekci: 90 Kč
Filmový maraton: 160 Kč
Dvojfilm: 90 Kč
Držitelé průkazu ZTP: 45 Kč (v elektronickém předprodeji objednat jako „Karta diváka“)

 

Více informací o akci naleznete na www.moravska-galerie.cz